Ontdek een fascinerende manier om toegang te krijgen tot de belevingswereld van kinderen.
Tijdens een training met Gordon Stokes in 1988 werd bij mij, voor de eerste keer, mijn gezicht gelezen en dit raakte mij zo dat ik dacht: ‘dit wil ik leren’. Nou dat heb ik gedaan en het werd / is één van de meest belangrijke tools van mijn werk. Naast mijn werk is het ook een deel van mij, mijn waarneming en mijn communicatie geworden. Mijn werk richtte zich meer en meer op kinderen want daar voel(de) ik me het meest mee verbonden. Kindergezichten lezen is een fascinerende manier om je in te kunnen voegen in de belevingswereld van een kind. Het geeft inzicht in de karaktereigenschappen van een kind en het is een ’tool’ om communicatie en relaties te verbeteren. Gezichten lezen heb ik geleerd voor volwassenen en voor alle mensen. Al doende kwam ik er achter dat we allemaal als kind bepaalde kenmerken hebben die het kindzijn karakteriseren. Het is fascinerend wat het je oplevert in het contact met kinderen en voor mij is het onlosmakelijk verbonden met mijn werk en wat ik doe. Ik schreef er zelfs een boek over; ‘Kindergezichten Lezen’. Dit werd in 2016 door uitgeverij Panta Rhei op de markt werd gebracht.
Dit boek is bedoeld voor iedereen die privé of beroepsmatig met kinderen en jongeren te maken heeft. Het geeft een andere kijk op kinderen en geeft handvatten om hen en jezelf op een andere manier waar te nemen.
Gezichten lezen is geen methode, het is een toevoeging aan je werkwijze en geeft verdieping van je communicatie, ook in je dagelijkse leven en je omgang met anderen. Het is een kunst en het vereist training en oefening omdat het belangrijk is er op een respectvolle manier mee om te gaan. Het boek is praktisch geschreven waardoor het mogelijk is er zelf mee aan de slag te kunnen. Uiteenlopende gezichtskenmerken worden beschreven, uitgelegd en verbonden met de aard en de karaktereigenschappen van het kind, en met behulp van duidelijke tekeningen geïllustreerd.
Aan de hand van deze universele kenmerken kun je leren:
- je eigen kind en andere kinderen makkelijker te begrijpen;
- je makkelijker in te kunnen voegen in de ervaringsstroom van kinderen;
- makkelijker contact te maken met de persoonlijke kracht en kwaliteiten van kinderen;
- begrip en respect op te brengen voor de individualiteit van kinderen;
- vaardigheden van kinderen te ondersteunen of te versterken.
In deel 1 van dit boek vind je uitgebreide achtergrondinformatie over Alie en haar manier van werken, alsook tips om met gezichten lezen aan de slag te gaan. In deel 2 komen de gezichtskenmerken zelf aan de orde met uitleg en werking, praktijkvoorbeelden en verhelderende illustraties.
Gezichtskenmerken zijn vormen waar je naar kijkt, bijvoorbeeld de breedte van je gezicht. Aan de hand daarvan kun je o.a. zien of je meer of minder tijd nodig heb om dingen in je op te nemen of in nieuwe situaties te stappen.
Een vorm staat nooit op zich, maar vormt een samenspel met alle andere kenmerken die gezamenlijk de eigenheid en individualiteit van dat kind bepalen. Iedereen is uniek!
Meer weten over hoe je deze kennis in kunt voegen in je dagelijks leven of in je praktijk? Lees mijn blog over Kindergezichten lezen, of boek een online consult of volg een webinar.