Emoties in het dagelijks leven
We weten allemaal wel hoe moeilijk het is om met kinderverdriet en kindertranen om te gaan. De aller moeilijkste momenten voor een ouder zijn als je kind ongelukkig is, als je kind pijn heeft, als je kind verdriet heeft, als je kind boos is of als je kind ziek is, noem het maar op. We willen allemaal dat onze kinderen gelukkig zijn, maar altijd gelukkig te ‘moeten’ zijn lijkt mij een utopie. We maken regelmatig verdrietige of stressvolle dingen mee en dan heb ik het in eerste instantie over dagelijkse dingen zoals een knie schaven of een glas melk dat omvalt. Erger wordt het als een huisdier dood gaat en nog erger als papa of mama of een kind zelf ernstig ziek wordt en sterft. En wat te doen met alle ellende die we via internet, de tv en sociale media op ons afkrijgen? De tijd van Corona gaf veel angst, verdriet en boosheid en daarna volgde alle ellende rondom de oorlog in Oekraïne. Dan is er de klimaatcrisis en alle crisissen die er momenteel zijn. Hoe gaan we hiermee om en hoe leren we dat aan onze kinderen?
Emotionele verbinding tussen ouder en kind
Een kind neemt niet alleen het gedrag van een ouder over in het dagelijks leven. Het kind staat, vanaf het eerste moment van de conceptie, in verbinding met de moeder. Hierdoor staat het ook in verbinding met moeders reactie op de buitenwereld. Al onze waarnemingen en reacties worden vanaf dag 1 van ons bestaan opgeslagen en meegenomen in de verdere ontwikkeling van het lichaam en van het brein.
Dit is nog niet alles, want via het zaadje en het eitje krijgen we ook nog eens de herinneringen van onze ouders en voorouders mee. Nou, daar ben je dan mooi klaar mee, of anders gezegd: dan ben je mooi in de aap gelogeerd.
In mijn ervaring is het dan ook belangrijk om met de ouders te werken als ze met hun kind bij mij komen. Vaak is dat mama die ook in veel gevallen met een kind meekomt. Je ziet dan dat het gedrag van een kind verandert als mama’s emotionele patroon geklaard is. Bij het klaren van emotionele patronen d.m.v. het Emotioneel Kompas, (mijn standaard manier van werken), maak ik altijd gebruik van leeftijdsherinnering. Dat betekent dat er gekeken wordt of er op een bepaalde leeftijd iets gebeurd is wat meespeelt in de respons en het gedrag van nu. (Meer over leeftijdsherinnering volgt in een volgende blog.)
Kinderen ervaren emoties anders dan volwassenen
De ervaringswereld en de belevingswereld van kinderen is anders dan bij volwassenen. Een jonge baby voelt, ruikt, proeft, hoort, ervaart en is emotie. Een baby weet wie mama is, ze kennen de geur, ze kennen de stem, ze voelen het, ze weten het.
Baby’s en jonge kinderen lachen met hun hele lijfje, zij zijn de emotie zelf. We worden geraakt en zijn blij als een peuter lacht en vrolijk is en we worden nog meer geraakt als een baby, peuter, kind huilt en verdriet heeft.
Kinderen kunnen ook heel snel na een heftige emotie van verdriet of boosheid weer vrolijk zijn. Eerst lijkt het alsof de wereld vergaat en dan is dat ook zo weer over. Volwassenen denken dan vaak: “oh ze zijn het alweer vergeten”. Nou dat is dus niet zo, ze hebben alleen een kortere spanne. Eén van de redenen is dat ze simpelweg nog minder emotionele bagage hebben dan een volwassene: ze kunnen makkelijker ‘afgeleid’ worden, omdat er minder gedacht wordt. Ook kunnen ze al heel jong heel erg blijven ‘hangen’ in een emotie, ze maken zich zorgen en piekeren over van alles en nog wat. Ze kunnen ook uit loyaliteit hun eigen verdriet inhouden, omdat ze weten dat het mama of papa verdriet doet.
Vertel je kinderen ook hoe jij je voelt, wees eerlijk. Het is zeker niet de bedoeling ze te belasten met jouw angst en jouw zorgen maar het is wel de bedoeling om ze te leren dat jij je ook angstig of verdrietig kunt voelen en dat het ok is samen te huilen als je je verdrietig voelt.